SIP Trunk (سیپ ترانک) چیست؟

پروتکل SIP یا Session Initiation Protocol جهت برقراری مکالمات بر بستر شبکه استفاده می شود.

توسط این پروتکل یک لینک ارتباطی مابین دو مرکز تلفن برقرار شده و از این طریق چندین تماس به صورت همزمان بین سوئیچ مخابراتی با سانترال، سرور VOIP یا IP PBX انتقال داده می شود.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ترانک چیست؟ و چه نقشی ایفا می کند؟

شبکه درختی و شاخه ای را با مفهوم ترانک می شناسند. بدین معنی که از یک شریان اصلی خواه خطوط اصلی راه آهن، صندوق تلفن و یا یک صندوق کابل باشد.

خود این شریان اصلی به خطوط کوچکتری پیوند خورده و پیام را به مقصد مورد منظر منتقل می کنند.

ترانک یا تنه از اینجا نشات می گیرد که در عصر ارتباطات، با اشتراک چندین خطوط یا فرکانس، دسترسی بیشتر کاربران به شبکه فراهم می شود.

در واقع سیستم همانند درختی است که دارای یک تنه و شاخه های زیادی است.

سیپ ترانک جایگزین تلفن های سنتی یا همان PRI (رابط نرخ اولیه) شده است.

در ابتدا تماس های تلفنی از طریق شبکه تلفن سوئیچینگ عمومی رد و بدل می شد اما بعدها SIP به یک روش محبوب و قابل اعتماد برای انتقال سیگنال های صوتی تبدیل شد.

دنیای ارتباطات با امروز با وجود SIP به کلی تغییر کرده است. PSTN که یک شبکه مداری می باشد برای تکمیل شدن یک تماس، نیاز به اتصالات فیزیکی بین دو نقطه داشت.

اما در این میان سیپ به عنوان خطوط تلفن مجازی عمل می کند و به کاربران این امکان را می دهد که از طریق اینترنت تماس های خود را رد و بدا کنند.

چرا SIP Trunk ؟

با ورود خط اینترنت یا سیپ ترانک به عصر تکنولوژی، امکانات زیادی پیش روی افراد قرار گرفت. از جمله:

خطوط SIP ترانک آی پی پذیر بوده و بر بستر شبکه ارائه می شود، از این سرورهای مرکز تماس را به سخت افزار بی نیاز کرده است.

ارتباطات از طریق بستر شبکه و توسط IP با سرور مشترک رد وبدل می شود.

انتقال و جابجایی مکان دفتر بدون از دست دادن شماره تلفن از دیگر مزایای سیپ ترانک می باشد.

شاید این بهترین خبر برای شرکت هایی باشد که در طول سال مجبور به جابجایی دفتر خود هستند.

SIP شرکت ها را با رهایی از پرداخت آبونمان مجذوب خود کرده است.

برخلاف خطوط آنالوگ قدیمی که سالیانه مجبور به پرداخت آبونمان بودید، سیپ یا خطوط اینترنتی فاقد پرداخت آبونمان هستند.

برخلاف خطوط E1 که بر روی بستر زوج سیم به شرکت ها و ارگان ها ارائه می شد و هزینه های سرسام آوری را برایشان به همراه داشت.

سیپ هزینه های سرویس و نگهداری را حذف کرده است.

شرکت هایی که مجبور به تماس های خروجی زیادی هستند می توانند با بهره گیری از امتیازات SIP خود را از دست این هزینه مازاد نجات بدهند.

تعرفه مکالمات در خطوط اینترنت بسیار پایین تر از خطوط آنالوگ است.

سرویس های اینترنتی بهترین گزینه برای دفاتری می باشد که در مناطق دور افتاده و محروم فعالیت می کنند.

سیپ چون بر بستر شبکه و اینترنت ارائه می شود برخلاف  سرویس دهی مخابرات نیازی به پر شدن سوئیچ های مخابراتی ندارد.

از دیگر مزایای SIP Trunk می توان به کیفیت بالای صوت اشاره کرد.

همانگونه که می دانید پهنای باندی که بر روی بستر زوج سیم ارائه می شود بسیار کمتر از پهنای باندی است که در خطوط اینترنت فراهم می شود.

نامحدود بودن شماره برای شرکت ها، سیپ را به گزینه اول انتخاب هر سازمانی تبدیل کرده است.

نکته مهم تر اینکه، شما می توانید برای دفتر خود شماره رند را نیز انتخاب کنید.

این خطوط اینترنتی پس از عقد قرارداد به صورت دائم و اختصاصی در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

نحوه ثبت نام SIP Trunk مخابرات چگونه است؟

کارشناسان مجرب شرکت عصر ارتباطات، تمامی مراحل نصب و راه اندازی سیپ ترانک را به صورت حرفه ای و مطمئن انجام می دهند.

خطوط سیپ که 4 یا 5 رقمی عرضه می شود، توانایی انتقال چندین تماس را به صورت همزمان بین سوئیچ مخابراتی با سانترال، سرور ویپ یا IP PBX را فراهم می کند.

به غیر از مرحله ثبت نام و دریافت که بر عهده مخابرات می باشد، مابقی سرویس ها و خدمات جهت نصب سیپ ترانک مخابرات را می توانید از شرکت عصر ارتباطات دریافت نمایید.

به طور معمول دو ماه طول می کشد تا خط به شما واگذار شود. مدارکی که جهت ثبت نام این سرویس بدان نیاز دارید شامل:

  • تصویر شناسنامه
  • مدارک ثبت شرکت
  • کپی شناسنامه مدیرعامل و نماینده شرکت
  • فرم کد اقتصادی

با کمک سیپ ترانکی که از مخابرات تهیه کرده اید، شما می توانید 30 تماس را به صورت همزمان برقرار کنید.

اما از این نکته غافل نشوید که خط 5 رقمی SIP بر روی بستر شبکه LAN یا همان فیبر نوری ارائه می شود.

تنظیمات SIP Trunk مخابرات بر روی الستیکس

با تکمیل شدن ظرفیت ارتباطات E1، اکنون امکان برقراری ارتباط از طریق IP ها برای همگان فراهم شده است.

این اتصال ها توسط لینک های مبتنی بر دیتا همانند ADSL و G.SHDSL استفاده می شود.

به هنگام خرید این سرویس، شرکت مخابرات 3 عدد آی پی به شما اختصاص می دهد.

این سه عدد شامل یک عدد IP جهت سرور Elastix، یک عدد جهت گیت وی و سومی مربوط به SBC می باشد که ترانک از طریق آن متصل می شود.

در آغاز کار بایستی دو کارت شبکه مجزا برای الستیکس آماده کنید. چنانچه Elastix به صورت مجازی می باشد، می توانید تنها یک عدد کارت شبکه مجازی به آن اضافه کنید.

پس از ورود به محیط وب تنظیمات الستیکس، از منوی سیستمم زیر منوی نت ورک گزینه Network Parameters را انتخاب کنید.

آی پی از محدوده شبکه داخلی، در این قسمت بر روی یکی از کارت های شبکه تنظیم شده است.

  • زمانی کارت شبکه دوم بدون IP خواهد ماند که DHCP نداشته باشید.

نام کارت شبکه دوم را انتخاب کرده و Interface Type را در حالت Static قرار دهید.

حال آی پی را که توسط مخابرات به شما تخصیص داده شده است، در این قسمت تنظیم کنید.

در قسمت نت ورک ماسک نیز سابنت ارائه شده توسط مخابرات را وارد نمایید.

در پنجره ویرایس پارامتر Network ای پی مربوط به Gateway را تنظیم کنید.

ارتباط با SBC را توسط پینگ کردن آن با سرور الستیکس پینگ کنید. در صورتی که Reply نداشت از صحت تنظیمات IP اطمینان حاصل کنید.

از منوی PBX زیر منوی PBX Configuration و سپس ترانک را جهت ایجاد Trunk انتخاب کنید.

جهت نوشتن نام دلخواه ترانک گزینه Add SIP را کلیک کنید.

حال در فیلد PEER Detalis در پنجره Outgoing setting اطلاعات زیر را وارد نمایید.

Host= IP SBC

Type = peer

Insecure = YES

Context = Form – Trunk

Qualify = YES

Dtmfmode = Inband

حال بر روی Submit Change و سپس Apply Config کلیک کنید.

بعد از ایجاد ترانک، اکنون نیاز به هدایت تماس های ورودی و خروجی توسط Inbound Routes و Outbound Routes می باشد.

  • Inbound Routes

برای ایجاد Inbound Routes مراحل زیر را دنبال کنید:

PBX Configuration = Inbound Routes

Description = توضیحات دلخواه

DID Number = خالی رها کنید

Set Destination = مقصد تماس ها

چنانچه تا این لحظه نصب و راه اندازی سیپ ترانک را مرحله به مرحله و به درستی انجام داده باشید، بایستی بتوانید از تلفن های خارج از سازمان با شماره سیپ ترانک خود تماس بگیرید. این تماس باید به مقصد تعیین شده هدایت شود.

  • Outbound Routes

برای ایجاد Outbound Routes مراحل زیر را دنبال کنید:

PBX Configuration = Outbound Routes

Route= انتخاب نام دلخواه

Dial Pattern = انتخاب الگوی دلخواه

حال از بخش Trunk Sequence for Matched Routes ترانک ایجاد شده در مراحل قبل را به عنوان اولویت صفر تعیین نمایید.

با کلیک بر روی Submit Changes و Apply Config به این مراحل پایان دهید.

نصب و راه اندازی سیپ ترانک مخابرات در ایزابل

زمانی که یک شرکت از مخابرات برای دریافت SIP Trunk درخواست خود را ثبت می کند، مخابرات برای راه اندازی سرویس سیپ یک مودم بیز، زوج سیم مسی، یک رنج آی پی و یک تک IP به شرکت اختصاص می دهد.

تنها راه استفاده از این خط اتصال سیم های مسی به مودم خریده شده است.

بعد از آن مرکز تلفن خود را به مودم .biz از طریق درگاه اترنت موجود در پشت مودم وصل می کنیم.

حال بایستی به سراغ تنظیم مرکز تلفن خود برویم. این را در نظر بگیرید که رنج IP که مرکز مخابرات به ما اختصاص می دهد شامل دو IP/30 می باشد.

یک آی پی مخصوص کارت شبکه مرکز تلفن و دیگری برای Gateway استفاده می شود.

قدم بعدی استفاده از آدرس SBC بوده که در این حالت باید تمامی بسته های ایجاد شده به سمت آدرس SBC مخابراتت ارسال شود.

با اضافه کردن یک خط Route به تنظیمات مرکز تلفن خود می توانیم IP را با آدرس شبکه در یک رنج قرار دهیم.

بعد از انجام دادن این مراحل از طریق دستور service Network restart ، ریستارت کیند.

برای اتمام مراحل فوق و انجام تنظیمات اتصال SIP  ترانک به ایزابل بایستی یک ترانک در مرکز تلفن خود ایجاد کنیم تا سیستم تلفنی بتواند از آن برای تماس های ورودی و خروجی خود استفاده کند.

اتمام درست تمام این مراحل با زدن کامند SIP Show Peers در بخش Asterisk CLI در زیر منوی Tools مشاهده می شود.

با دیدن پاسخ OK مطمئن شوید که کار را درست انجام داده اید.

شرکت عصر ارتباطات نمایندگی رسمی تلفن های پاناسونیک در ایران

مجموعه عصر ارتباطات بعنوان نمایندگی پاناسونیک ارائه‌دهنده تخصصی‌ و دقیق‌ترین سرویس‌های تعمیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با دستگاه سانترال، تلفن‌های بیسیم، صندوق صوتی، دوربین مدار بسته، ویدئو پروژکتور، دستگاه فکس و… این برند به متقاضیان و مشتریان گرامی است.

مجموعه عصر ارتباطات بعنوان نمایندگی پاناسونیک با هدف ارتقاء کیفیت ارتباطی موسسات و نهادها مختلف شروع به فعالیت نموده و اکنون پس از سالها تجربه علمی و عملی در مراکز مختلف آماده همکاری در زمینه ارائه مشاوره های مختلف در زمینه های فروش، نصب و تعمیرات محصولات پاناسونیک می باشد.

  • مرادیانی
  • تیر ۱۵, ۱۳۹۹
  • 102 بازدید

تلفن پاناسونیک
تلفن پاناسونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه