آشنایی با سیستم تلفنی ویپ (Voice Over IP)

سیستم VoIP مخفف کلمه (Voice Over IP) می باشد که در واقع تکنولوژی انتقال صدا به روی بستر شبکه است. این سرویس امکان برقراری تماس‌های تلفنی را بروی این بستر شبکه IP فراهم آورده است. تا چند دهه قبل واژه‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره‌ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود. همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور نیازمند صرف منابع مالی و زمانی بسیاری بود.

طی چند سال گذشته و با پیشرفت روز افزون دنیای ارتباطات شاهد رشد سریع ویپ و ارتباطات مخابراتی بوده‌ایم. گسترش رایانه های شخصی، فناوری های جدید ارتباطی هم چون تلفن‌های سلولی و البته شبکه گسترده اینترنت مواردی بودند، که شیوه ارتباطات را دگرگون ساختند.

نسل جدید ویپ (Voice Over IP) و ارتباطات از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه ی وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی یا تلفن همراه و اینترنت به امور کاری خویش می پردازند. یا بیشتر اوقات فراغت خود را در این دنیای فارغ از مرز ارتباطی سپری می‌کنند.

تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی و با هزینه ناچیز انجام می‌ دهند. همچنین با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق سانترال ویپ به ارتباط با یکدیگر می‌پردازند.
تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی انجام می شود، که گسترش روز افزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار داده و آن تکنولوژی VoIP است.

 

ویپ چیست؟

ویپ به معنی صدای روی پروتکل اینترنت، فناوری نوینی است که می توان با استفاده از آن صوت را روی شبکه بر مبنای IP انتقال داد. به زبان ساده تر، ویپ روشی برای تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ که مکالمه تلفنی به داده های دیجیتالی است که از طریق شبکه اینترنت به سر تا سر دنیا متصل می شود.

مزایای استفاده از تکنولوژی ویپ یا سانترال ویپ چیست:

1. امکان ضبط مکالمات
2. تعریف شماره های داخلی متعدد
3. سرویس فکس اینترنتی
4. سرویس تلفن گویا
5. سرویس تیکتینگ
6. سرویس اپراتور صف انتظار

 

ویپ چگونه کار می کند؟

تکنولوژی ویپ با استفاده از یک کدک سیگنال های صوتی را به بسته های داده ای تبدیل می کند. سپس این داده ها در بستر یک شبکه مبتنی بر پروتکل اینترنت انتقال داده می شوند. بعد از رسیدن بسته ها به مقصد، این پکت های داده ای با استفاده از تکنولوژی VoIP به سیگنال های صوتی تبدیل می شوند.

پایانه یا ترمینال های شبکه ویپ شامل تلفن های رومیزی ویپ و یا IP phone، برنامه نرم افزاری مربوط به شبکه تلفنی بر روی کامپیوتر، دستگاه های موبایل و قابلیت های ارتباطی مبتنی بر وب با استفاده از مرورگر ها است. با استفاده از شبکه تلفنی ویپ بسیاری از هزینه های ارتباطی صوتی کاهش می یابد. و منجر به استفاده از سرویس های صوتی بر روی شبکه های خصوصی در دفاتر و سازمان ها می شود. که درواقع سیگنال های صوتی و داده های شبکه بر روی یک بستر انتقال داده شده واز پهنای باند شبکه داخلی حداکثر استفاده می شود.

 

سانترال ویپ چیست ؟

سانترال VOIP سیستم تلفنی است که قابلیت کنترل و مدیریت تماس ها و اتصال تجهیزات تلفنی از طریق فناوری IP را به عهده دارد. دستگاه سانترال وظیفه اتصال به خطوط تلفن، پاسخگویی و مدیریت تماس های ورودی و خروجی از طریق زیر ساخت های LAN و WAN را به عهده دارد. نمودار زیر پایه راه اندازی یک سیستم تلفن VoIP را نشان می دهد.

سانترال ویپ متفاوت از PBX سنتی است. شما ممکن است در نمودار متوجه شده باشید که سیستم تلفن VoIP به PSTN متصل شده است. اکثر سیستم های تلفن VoIP به شما اجازه استفاده از هر دو ارائه دهنده خدمات VoIP و ارائه دهنده PSTN سنتی را می دهند. حتی برخی از آنان اجاره ایجاد تماس های VoIP در بین دفاتر یا شعب را به شما می دهد. به تازگی شرکت های FCP این امکان را فراهم کرده اند. اگر هنوز در مورد آنچه که دقیقا یک سیستم تلفن VoIP انجام می دهد مطمئن نیستید مشکلی نیست.

اگر چه بیشتر سیستم تلفن VoIP به عنوان راه حل های بسته بندی شده (به معنی سیستم تلفن VoIP بدون نیاز به مونتاژ) می باشد. یک سیستم تلفن VoIP از مجموعه ای از اجزای استاندارد که به طور گسترده ای در دسترس است، (مثل کامپیوتر و سرورهای داخلی) ساخته شده است.

یکی سیستم‌های تلفنی پیشرفته و با کیفیت دستگاه سانترال پاناسونیک است. مجموعه عصرارتباطات بعنوان نمایندگی پاناسونیک ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی می باشد. تعمیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرویس‌های مرتبط با دستگاه سانترال، تلفن‌های بی سیم به صورت تخصصی و حرفه انجام می پذیرد. در میان شرکت های معتبر در مورد سانترال های ویپ که همچنین امکان برقراری سیپ ترانک های مخابرات را نیز دارند.