تلفن سانترال

تفاوت تلفن دیجیتال و تلفن ویپ

با توجه به پیشرفت های روزافزون تلفن ها، دیگر نمی توان آن ها را صرفا تلفن و فقط برای برقراری ارتباط های ساده و معمولی مورد استفاده قرار داد.
امروزه با گسترش انواع و اقسام تلفن ها، و همچنین کاربرد های مختلفی که در آن ها تعبیه شده، باید با مشخص نمودن دقیق نیاز خود از یک تلفن، اقدام به خرید آن کرد. چرا که انتخاب درست یک تلفن چه برای منزل، چه برای کسب و کار، نقش بسزایی در برقراری ارتباط با مخاطبان خواهد داشت.
بسیاری از کاربران برای انتخاب تلفن مناسبِ شغل خود، بینتلفن های ویپ و دیجیتال دچار ابهام می شوند. اما با داشتن دانش نسبی و اطلاعات اولیه ازاین دو مدل می توان انتخاب نسبتا راحتی را بین این دو تلفن داشت. در ادامه به توضیحی مختصر از این دو مدل تلفن و تفاوت های آن ها می پردازیم.

تلفن ویپ و دیجیتال
یکی از سیستم های تلفن مورد استفاده کاربران تلفن های ویپ یا به اصطلاح Voice over IP هستند. این تلفن ها داده ها را از طریق سیگنال، و یا با استفاده از یک خط فیزیکی مثل اینترنت منتقل می کنند. این در حالی است که تلفن های دیجیتال به کمک خط های تلفن و همچنین با کمک تجهیزات فوق پیشرفته ای که دارند، داده ها را منتقل می کنند.

تفاوت تلفن ویپ و تلفن دیجیتال
1.هزینه و بودجه
همه ما می دانیم که هزینه همیشه برای کاربران قابل توجه و نکته ای مهم تلقی می شود. اگر بین این دو مدل از تلفن ها دچار سردرگمی هستید، اولین کاری که بعد از شناخت نیازتان می کنید، در نظر گرفتن بودجه تان باشد.
به طور کلی، تلفن های ویپ گران تر و هزینه بر تر از تلفن های دیجیتال هستند چرا که تماس ها را در بستر اینترنت به انجام می رسانند. اما باید به این نکته توجه داشت که تلفن های ویپ اصولا هزینه تعمیر کمتری را به کاربر تحمیل می کنند.
تلفن های دیجیتال نسبت به تلفن های ویپ از نظر قیمت، به صرفه تر و ارزان تر هستند چرا که تماس ها را از طریق خطوط تلفنی که کاربران در اختیار دارند، انجام می دهد. یکی از نکات قابل توجه درباره این مدل از تلفن ها را می توان این عنوان کرد که این تلفن ها کند هستند. ممکن است این تلفن ها نیاز به به روزرسانی داشته باشند که در نهایت به تلفن ویپ تغییر می کنند.
2.تحرک سیستم تلفنی
تحرک سیستم تلفنی را با ذکر مثالی توضیح می دهیم. تصور کنید تلفن همراه شما، که همیشه با شماست، نه تنها در شهر خودتان، بلکه اگر نیاز به رفتن به شهر های دیگر داشته باشید، فقط لازم است تلفن IP را با خود به مکان جدید برده و به اینترنت آن محدوده متصل نمایید. همچنان همان کاربرد ها را برای شما خواهد داشت. تلفن های ویپ هم همانطور هستند. تحرک سیستمی بالایی دارند و چون به خطوط شهری وصل نیستند هر گاه نیاز به انتقال و یا جا به جایی دارید، تنها لازم است که تلفن و اتصالات اترنت را به آن مکان منتقل کنید تا در کمترین زمان تلفن را فعال و از آن استفاده کنید.
اما تلفن های دیجیتال این گونه عمل نمی کنند. تحرک سیستمی پایینی دارند، چون این تلفن ها با خطوط شهری کار می کنند. پس اگر نیاز به جا به جایی دارید باید خود تلفن را هم با خود ببرید. این کار باعث می شود تا تنظیماتی همچون تنظیم شماره تلفن های جدید را مجددا انجام دهید.
3.میزان استفاده از برق
تلفن های دیجیتال به میزان بسیار کمی از برق نیاز دارند. چرا که داده ها و اطلاعات را فقط از راه سیگنال های دیجیتال و داده های صوتی منتقل می کنند .
اما تلفن های ویپ چون اطلاعات را در بستر اینترنت منتقل می کنند قطعا از برق بیشتری استفاده می کنند. این تلفن ها باید برای قدرت گرفتن به یک منبع تغذیه AC  یا دارای انژکتور POE باشند. این دستگاه ها با استفاده از کابل شبکه، انتقال برق را به انجام می رسانند.

حالا که 3 تفات اصلی این دو مدل از تلفن ها را گفتیم، می توانید انتخاب نسبتا راحتی بین این دو مدل از تلفن ها داشته باشید.
اگر کار شما به صورت یکجا نشین بوده و نیازی به انتقال به مکان دیگر ندارید، هزینه هم برایتان مهم است،  می توانید از تلفن های دیجیتال استفاده کنید چراکه هم خریدشان کم هزینه است، هم برق کمتری مصرف می کنند و هم تلفن های مخصوص مشاغل یکجا نشین هستند.
اما اگر ممکن است محل کار شما مدام هر حال انتقال باشد، و نیاز به تلفن کاربردی تردارید و هزینه برایتان اولویت آخر است، تلفن های ویپ کارایی زیادی برای کسب و کارتان خواهند داشت. این تلفن ها هم تحرک سیستمی بالا دارند، و هم در بستر اینترنت انتقال داده می کنند. همچنین برق بیشتر و هزینه بیشتری را به کاربران تحمیل می کنند.