لایه هایشبکه کدام اند

لایه های شبکه کدام اند

در مدل ارتباط سیستم های باز یا Open Systems Interconnection  که به اختصار OSI گفته می شود، بدون توجه به ساختار و یا فناوری داخلی تجهیزات برقراری ارتباط، مراحل موردنظر برای برقراری ارتباط بین آن ها فراهم می شود. اگر بخواهیم راحت تر صحبت کنیم، این مدل با ایجاد یک استاندارد برای سیستم های ارتباطی متفاوت توانایی برقراری ارتباط سیستم ها با یکدیگر را فراهم می آورد. مدل OSI را می توان یک زبان جهانی برای برقراری ارتباط و ارسال و انتقال داده ها بر روی دستگاه های مختلف دانست.

این مدل ارتباط بین سیستم ها را در مبدا و مقصد به 7 لایه تقسیم بندی میکند که منجر به آن می شود تا در حین ایجاد مشکل بتوان به راحتی محل دارای مشکل را شناسایی و با صرف زمان و هزینه خیلی کم اقدام به حل آن مشکل کرد. از نمونه دلایلی که از این مدل استفاده می شود عبارتند از: اجرای راحت تر، قابیت نگهداری آسانتر نسبت به بقیه مدل ها و همچنین اعمال برخی تغییرات.

 

همانطور که گفته شد مدل OSI دارای 7 لایه می باشد که به ترتیب به آن ها می پردازیم:

لایه اول: لایه فیزیکی (Physical)

این لایه صرفا متشکل از یک سخت افزار است و قرارداد ها و عملیات های سخت افزاری را انجام می دهد. وظیفه این لایه منتقل کردن  اطلاعات نهایی است که به شکل سیگنال و به شکل صفر و یک است.

 

لایه دوم: لایه پیوند داده ها (Data link)

در لایه data ، اطلاعات ، یافتن خطا ها و اشتباهات و اصلاح آن ها انجام می شود. داده ها اشکال یابی شده و پس از اصلاح به طور کامل به مقصد منتقل می شوند. همچنین این لایه وظیفه دارد از رسیدن اطلاعات و داده ها به مقصد اطمینان حاصل کند که اگر خطایی رخ داد و اطلاعات به مقصد نرسیده بود، مجددا آن را ارسال کند. اغلب سوئیچ های شبکه در این لایه کار می کنند.

 

لایه سوم: لایه شبکه (Network)

لایه شبکه را می توان پیچیده ترین لایه از لایه های شبکه دانست. این لایه وظیفه دارد برای سایر شبکه های مستقل تکنولوژی برقراری ارتباط را منتقل کند. این کار این قابلیت را به OSI می دهد تا در شبکه های مختلف توانایی فعالیت داشته باشد. سوئیچ های شبکه که اصطلاحا به آن ها سوئیچ های لایه 3 گفته می شود، ویژگی های ذکر شده را داشته و در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

 

لایه چهارم: لایه انتقال (Transport)

در لایه چهارم عملیاتی پیش از ارسال اطلاعات صورت می گیرد. به این شکل که قبل از ارسال، بسته ای به سوی مقصد می فرستد تا آن را برای دریافت آماده کند. وظیفه این لایه آن است که بسته های اطلاعات و داده ها را تکه تکه، شماره گذاری و با نظم ترتیب بندی می کند.

 

لایه پنجم: لایه جلسه (Session)

در لایه جلسه می توان اطلاعاتی از بسته های اطلاعات دریافت کرد مثل زمان ارسال، زمان دریافت، مقدار اطلاعاتی که به مقصد رسیده و مقدار اطلاعاتی که مانده. در این لایه مدیریت انتقال بسته های اطلاعاتی صورت می گیرد.

 

لایه ششم: لایه ارائه (Presentation)

در این لایه رمزگذاری ها و فشرده کردن اطلاعات انجام می شود و همین باعث شده تا این لایه امن ترین لایه شبکه تلقی شود.

 

لایه هفتم: لایه کاربرد (Application)

این لایه بالاترین سطح در بین لایه ها را دارد. لایه کاربرد را می توان لایه واسطه میان کاربران و شبکه دانست. این لایه برای برقراری ارتباط بین مبدا و مقصد داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه از پروتکل های مختلفی تشکیل شده که بعضی شان برای کاربران تازه کار و حتی کاربرانی که آشنایی کمی با کامپیوتر دارد هم شناخته شده و قابل دسترس و استفاده است. این لایه نسبت به سایر لایه های ذکر شده به کاربر نزدیک تر بوده و مستقیما با او در ارتباط است. از جمله این لایه ها می توان  HTTP, DNS, SNMP, POP, FTP  را نام برد.

لایه های شبکه کدامند